Wielka Racza (1236 m n.p.m.) słynie ze wspaniałych widoków na cały Beskid Żywiecki, Śląski oraz na słowacką Małą Fatrę i odległe Tatry. Obserwację ułatwia znajdujący się na szczycie taras. W schronisku możemy odpocząć, zjeść i ewentualnie zostać na nocleg. Nasza trasa biegnie dalej bardzo widokową granią przez Małą Raczę (1153 m) i kolejne szczyty, aż na przełęcz Przegibek (990 m), gdzie w schronisku Na Przegibku możemy zasłużenie odpocząć i smacznie zjeść. Jeżeli nie zostajemy tu na nocleg to w niecałą godzinę zejdziemy w dół do Rycerki Kolonia i na nasz parking zamykając pętlę od Wielkiej Raczy po Przegibek.

Kraj: Polska
Rejon: Beskid Żywiecki

Punkt wyjścia (powrotu): Rycerka Kolonia
Czas: 1 dzień

Pora roku: wiosna, lato, jesień, zima
(patrz „Ważne” poniżej)
Trudności: brak trudności technicznych
Suma wzniesień: ok. 870 m

Długość trasy: ok. 18 km
Czas wyprawy (sam przemarsz): ok. 5:40 h (Zimą czas przejścia może być znacznie dłuższy. Warto zaplanować więcej czasu na podziwianie widoków i odwiedzenie schronisk)

Mapa online: Beskid Żywiecki

Noclegi: Rycerka Górna,  Zwardoń

Trasę warto też przejść wiosną i latem – opis wycieczki: Z Wielkiej Raczy na Przegibek

Komplet szczegółowych informacji o wyprawie: trasa, dojazd, ciekawostki i inne dostępny jest na panelu bocznym (po prawej stronie).

Ważne: zimą należy uwzględnić warunki śniegowe (czas i możliwość przejścia oraz odpowiedni ekwipunek).

Poniżej mapa turystyczna Wydawnictwa Compass rejonu Wielkiej Raczy

Wielka Racza - Przegibek, mapa trasy

Trasa na Wielką Raczę
Wycieczkę rozpoczynamy na parkingu przed leśniczówką „Pod Raczą” na końcu drogi powyżej Rycerką Kolonia [Dojazd]. Jest tu utwardzony parking, duża wiata, miejsce na ognisko, stoły i pole biwakowe. Żółty szlak od razu skręca z drogi biegnącej dnem doliny i prowadzi wygodną ścieżką trawersując zbocza Obłazu (1042 m) i Wielkiej Raczy (1236 m).

Żólty szlak na Wielką Raczę (1236 m)

Po drodze odsłaniają się coraz rozleglejsze widoki w kierunku Wielkiej Rycerzowej.

Widoki z żółtego szlaku na Wielką Raczę (1236 m)

Widoki z żółtego szlaku na Wielką Raczę (1236 m) w kierunku Rycerzowej Wielkiej (1226 m)
Żólty szlak na Wielką Raczę (1236 m)

Po 1:45 h. docieramy do głównej grani, żółty szlak skręca w prawo, w wąską ścieżkę, którą w parę minut docieramy na taras przed schroniskiem.

Żólty szlak na Wielką Raczę (1236 m) - ostatni fragment przeed schroniskiem
Budynek położony jest prawie na samym szczycie Wielkiej Raczy, oferuje gościnę w pełnym zakresie przez cały rok http://wielka-racza.pttk.pl/. Można tu spotkać narciarzy skiturowych, którzy korzystają z noclegu.

Przed Schroniskiem na Wielkiej Raczy (1236 m)

Po krótkim odpoczynku i posiłku idziemy na szczyt. Z tarasu widokowego możemy bez przeszkód zobaczyć imponującą panoramę – pełne 3600.

Szczególnie okazale prezentuje się słowacka Mała Fatra z głównymi szczytami Wielki Rozsutec (1610 m), Stoh (1607 m) i Wielki Krywań (1709 m) oraz widoczny na horyzoncie cały masyw Tatr.

Panorama ze szczytu Wielkiej Raczy (1236 m) na wschód

Panorama Tatr ze szczytu Wielkiej Raczy (1236 m)

Panorama Małej Fatry ze szczytu Wielkiej Raczy (1236 m)

Widoczne są również szczyty Beskidu Śląsko – Morawskiego, Śląskiego, Żywieckiego i Małego, Niżne Tatry, Mała Fatra i Luczańska Mała Fatra.

Panorama ze szczytu Wielkiej Raczy (1236 m) na południe

Panorama ze szczytu Wielkiej Raczy (1236 m) na północ

e - SKLEP PORTALU

Przez szczyt i grań Wielkiej Raczy przebiega granica polsko – słowacka. Zielony szlak prowadzi do górnej stacji wyciągu ( czas ) należącego do słowackiej stacji narciarskiej SNOWPARADISE Veľká Rača http://www.snowparadise.sk/zima/pl/. Na polanie szczytowej znajduje się polsko – słowacko – czeski „krzyż pojednania”, postawiony w 2010 roku, pod hasłem „Żebyśmy wszyscy stanowili jedno”.

Schronisko na Wielkiej Raczy (1236 m)

Ze szczytu Wielkiej Raczy ruszamy czerwonym szlakiem granią w kierunku północnym. Poruszamy się cały czas wygodną, szeroką drogą wzdłuż słupków granicznych.

W kilkanaście minut docieramy do Małej Raczy (1153 m), skąd możemy podziwiać kolejne odsłony panoramy Małej Fatry, Pilska (1557 m), Babiej Góry (1725 m ) i całego pasma Tatr.

Panorama Tatr i Małej Fatry z Małej Raczy (1153 m)
Mała Fatra widziana z Małej Raczy (1153 m)
Odległe Tatry widziane z Małej Raczy (1153 m)

Schodzimy na Przełęcz pod Orłem (1060 m) i dalej najpierw pod granią (długi trawers), później znów samą granicą na Przełęcz Śrubita.

Widoki z Przełęczy pod Orłem

Na czerwonym szlaku - droga na Przegibek

Panorama z Hali Śrubita
Tutaj szlak opuszcza graniczną drogę, która przetarta i ubita skuterami śnieżnymi, pomimo sporych śniegów była bardzo wygodna. Szlak prowadzi leśną ścieżką, która prawie poziomo trawersuje południowe zbocza Wielkiej Czerwenkowej (1131 m) i Jaworzyny (1173 m). Po drodze zbiega w dół do doliny potoku Śrubita, ścieżka edukacyjna – szlak nieprzetarty.

Zmęczeni marszem, zapadając się co jakiś czas w śniegu, z ulgą wchodzimy na graniczną drogę. Znowu możemy nacieszyć oczy piękną panoramą Tatr i Małej Fatry.

Panorama Tatr spod szczytu Jaworzyny (1173 m)
Czerwony szlak pod szczytem Jaworzyny (1173 m)
Panorama w kierunku Tatr spod szczytu Jaworzyny (1173 m)

Mijamy szczyt Kikula (1119 m) i na Przełęczy pod Banią (1030 m) opuszczamy grań schodząc ścieżką na Przełęcz Przegibek (990 m). Dojście do tego miejsca ze szczytu Wielkiej Raczy zajmuje ok. 3:15 h.

Czerwony szlak zbiega z grani na Przełęcz Przegibek (990 m)
Pojedyńcze zabudoania na Przełęczy Przegibek (990 m)
Czerwony szlak zbiega z grani na Przełęcz Przegibek (990 m) - centralnie widać Wielką Raczę, po prawej Bendoszkę Wielką

Opuszczamy czerwony szlak, który omijając szczyt Przegibka (1124 m) powraca na grań i biegnie dalej na Rycerzową Wielką (1226 m). Za czarnymi znakami, w 10 minut, przechodzimy pomiędzy kilkoma zabudowaniami przez otwarte siodło grani zawiane śniegiem do wysokości płotów. Pod lasem, po drugiej stronie osady, znajduje się Schronisko PTTK na Przegibku https://przegibek.pttk.pl/.

Przełęcz Przegibek (990 m)

Robimy tu zasłużony odpoczynek i raczymy się pysznym domowym jedzeniem. Dla turystów przemierzających całą grań Beskidu Żywieckiego, schronisko jest świetnym miejscem na nocleg.

Schronisko PTTK Na Przegibku

Zejście w doliny zielonym szlakiem rozpoczynamy od niewielkiego podejścia razem z czarnymi znakami prowadzącymi na Bendoszkę Wielką (1144 m), gdzie stoi Krzyż Milenijny Ziemi Żywieckiej. Nasza ścieżka skręca w lewo i długim trawersem obniża się do dna doliny, gdzie wchodzimy na asfaltową drogę.

Zejście zielonym szlakiem z Przełęczy Przegibek do Rycerki Kolonia - w tle Wielka Racza
W parę minut docieramy do głównej drogi w Rycerce Kolonia. Stąd czeka nas jeszcze prawie kilometrowy spacer pod gwiazdami, w górę doliny na parking, gdzie pozostawiliśmy nasze auto.

Drogowskazy w Rycerce Kolonia
Rycerka Kolonia - droga do parkingu

Wspaniałe widoki, odwiedziny schronisk i miejscami wolniejsze poruszanie się w śniegu znacznie przedłużyło całość planowanej trasy, czego efektem było dotarcie do parkingu już po zmroku, który dodatkowo na dnie doliny zapada bardzo szybko.