Wielki Kopieniec 1328 m, nazywany też Kopieńcem, jest idealną propozycją na zimową wyprawę w góry. W porównaniu z otaczającymi go szczytami Tatr jest niewielki, ale oferuje swoim zdobywcom wspaniałą panoramę.  Po drodze zobaczymy piękną o każdej porze roku Polanę Kopieniec i Wywierzysko Olczyskie.

Kraj: PolskaNa szczycie Kopieńca
Rejon: Tatry

Punkt wyjścia (powrotu): Zakopane, Rondo Jana Pawła II
dojazd komunikacją  na Toporową Cyrhlę
Czas: 1/2 dnia
Pora roku: wiosna, lato, jesień, zima
Trudności: brak trudności technicznych

Suma wzniesień: ok. 350 m

Długość trasy: ok. 7 km
Czas wyprawy (sam przemarsz): ok. 2:30 h (zimą czas przejścia może być znacznie dłuższy)

Ważne: zimą należy uwzględnić warunki śniegowe (czas i możliwość przejścia).

Zobacz dodatkowe informacje:

Mapa online: Tatry Polskie

DOJAZD      EKWIPUNEK      POGODA

UBEZPIECZENIA online

NOCLEGI online

Więcej praktycznych informacji – w panelu bocznym (PC) lub na dole strony (mobile).

Poniżej mapa turystyczna Wydawnictwa Compass – rejon Kopieńca

Kopieniec - mapa
Jak dojść na Wielki Kopieniec?

Na trasę wyruszamy spod Restauracji „7 Kotów” na Toporowej Cyrhli. Najpierw musimy zejść kawałek (ok. 300 m) drogą w kierunku centrum Zakopanego. Z asfaltu skręcamy w lewo na kamienistą drogę i za czerwonymi i zielonymi znakami idziemy cały czas prosto w górę.

Mijamy nieliczne zabudowania i łąki (wiosną te łąki pokrywają się całe krokusami). Wchodzimy na teren Tatrzańskiego Parku Narodowego i leśną ścieżką w kilkanaście minut docieramy do rozwidlenia szlaków. Zgodnie z regulaminem TPN musimy kupić bilet wstępu, ale punkt sprzedaży biletów jest czynny wyłącznie w okresie od 1 kwietnia do 30 września http://tpn.pl/zwiedzaj/turystyka

Skręcamy w prawo za zielonymi znakami na Kopieniec. Idąc cały czas lasem przechodzimy przez niewielki próg skalny „Stus” i po ok. 20 min. stajemy na początku Polany Kopieniec, zwanej też Skupniową.

Teraz mamy do wyboru dwie drogi:

• Dołem, przez polanę na jej południową stronę
  • W górę na szczyt Kopieńca

Wybieramy drugi wariant, przy granitowym krzyżu skręcamy w prawo i podchodzimy na grzbiet zwany „Między Uszy”. Idąc zimą wejście na szczyt nieprzetartym szlakiem może nam zająć nawet 1 godzinę. Po drodze możemy podziwiać wschód słońca nad granią Koszystej i piękne zimowe pejzaże.

Polana Kopieniec

Wejście na Kopieniec

Wychodzimy z lasu na grań i po chwili docieramy do celu wyprawy.

Na szczycie Kopieńca

Szczyt Kopieńca nie jest wysoki w stosunku do otaczających go gór – zaledwie 1328 m n.p.m., mimo to oferuje wspaniałą panoramę Tatr i Podhala.

Pełna panorama z Kopieńca z opisami szczytów

Patrząc od wschodu widoczne są po kolei: Hawrań, Jagnięcy Szczyt i Kołowy (leżą po słowackiej stronie).

Kopieniec – panorama Tatr

Na wprost grań Koszystej, Buczynowe Turnie, Żółta Turnia, Granaty, Kozi Wierch, Kościelec, Świnica, Kasprowy Wierch.

Mając lornetkę lub mocniejszy obiektyw aparatu fotograficznego możemy dokładnie obejrzeć poszczególne szczyty:

Kozi Wierch i Kozie Czuby, Świnica, Kasprowy Wierch i Giewont.

Na wschód: Czerwone Wierchy, Giewont i Kominiarski Wierch.

Patrząc na północ widzimy całe Gorce i dalej na wschód Pieniny oraz Pasmo Radziejowej.

Panorama Tatr z Kopieńca Wielkiego

W dole, widoczna z jednej strony Polana Kopieniec z licznymi szałasami, a w drugą stronę Zakopane, nad nim Gubałówka i na horyzoncie od lewej Pilsko i Babia Góra z pasmem Policy.

Polana Kopieniec widziana ze szczytu Kopieńca

Kopieniec – panorama Tatr

Ze szczytu schodzimy na drugą stronę Polany Kopieniec [więcej w Ciekawostkach]. Zimą można trafić na oryginalnie zamrożone w kryształ rośliny, wiosną na pola krokusów, a latem na kolorowe łąki, na których wypasają się owce.

„Lodowe rośliny” na Polanie Kopieniec

Z polany schodzimy w dół przez las do Doliny Olczyskiej. W 1994 roku miała tu miejsce katastrofa śmigłowca TOPR [więcej w Ciekawostkach]. W niecałe pół godziny docieramy do rozwidlenia szlaków.

Dolina Olczyska

Polana Kopieniec zimą

Zielony szlak prowadzi dalej prosto w dół doliny. Możemy nim szybko (1/2 h) zejść do Jaszczurówki i drogi do centrum Zakopanego. Wybieramy trochę dłuższą trasę. Skręcamy w lewo i za żółtym szlakiem wchodzimy na Polanę Olczyską.

Tutaj atrakcją jest Wywierzysko Olczyskie, któremu możemy się przyjrzeć ze specjalnie skonstruowanej rampy.

Mijamy szałas i skrajem polany, a później lasem wchodzimy na Nosalową Przełęcz. Stąd już tylko zejście zielonym i dołączającym do niego niebieskim szlakiem do Kuźnic. Przy stacji kolejki na Kasprowy Wierch krzyżuje się wiele szlaków turystycznych i narciarskich.

Pozostaje już tylko spacer drogą do Ronda Jana Pawła II, albo zjazd busem lub saniami.